Przerzutka przednia Top Swing, Down Swing i Side Swing – jaką wybrać?

Ogromna różnorodność w zakresie konstrukcji rowerów, a zwłaszcza geometrii ram, powoduje, że na rynku dostępnych jest kilka rodzajów przednich przerzutek. Top Swing, Down Swing czy Side Swing – w dzisiejszym artykule omawiamy, czym różnią się te konstrukcje i jak wybrać przednią przerzutkę do swojego roweru.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jakie systemy mocowania występują w przednich przerzutkach?
  • Czym różnią się konstrukcje Top Swing, Down Swing i Side Swing?
  • Czym kierować się przy wyborze przedniej przerzutki?

W skrócie

Określenia Top Swing, Down Swing i Side Swing odnoszą się do usytuowania wózka przedniej przerzutki względem mocowania. Inne ważne cechy to zastosowany system mocowania oraz sposób doprowadzenia linki. Przy wyborze konstrukcji przedniej przerzutki należy brać pod uwagę konstrukcję ramy.

Sposoby mocowania przedniej przerzutki

Zanim przejdziemy do podziału ze względu na usytuowanie wózka w stosunku do mocowania, warto omówić same sposoby montażu przedniej przerzutki. Najbardziej klasycznym rozwiązaniem jest obejma (ang. Clamp) na rurę podsiodłową, którą, dzięki załączonym adapterom, można najczęściej stosować w przypadku rur o różnych grubościach. Zmiana geometrii i „odchudzanie” ram wymusiły jednak powstanie nowych rozwiązań. Przerzutki Direct Mount przykręca się bezpośrednio do otworu w rurze podsiodłowej, więc rama musi być kompatybilna z tym właśnie systemem. Ostatni typ mocowania to E-type. W starszych jego wersjach płytkę z dużym otworem wkładało się między suport a ramę, ale obecnie przerzutkę przykręca się do dwóch otworów w dolnej części rury podsiodłowej.

Przerzutka przednia typu Top Swing

W przerzutkach typu Top Swing, zwanych również Low Clamp, wózek jest usytuowany powyżej obejmy mocującej. Taka konstrukcja jest często wymuszona przez typ ramy i może być jedyną dostępną opcją w przypadku rowerów z pełnym zawieszeniem. Zaletą takiego rozwiązania jest niska waga, wysoka precyzja działania i mała ilość siły potrzebna do zmiany przełożenia. Niestety przerzutki o konstrukcji Top Swing źle znoszą jazdę w błotnistym terenie i lubią się zapychać.

Przerzutka przednia typu Down Swing

Konstrukcja Down Swing (Low Clamp) pojawiła się na rynku wcześniej od opisanej wyżej Top Swing. Jak łatwo domyślić się po nazwie, w tym typie przerzutki wózek znajduje się poniżej mocowania. Zaletą takiego rozwiązania jest wysoka odporność na warunki pogodowe i zapychanie się błotem. Przerzutki Down Swing uznaje się również za bardziej wytrzymałe, ale wszystko zależy oczywiście od jakości wykonania. Jeśli chodzi o wady tej konstrukcji, zmiana przełożenia wymaga użycia większej siły i zdarza się, że w małych ramach przeszkadza w montażu koszyka na bidon.

Przerzutka przednia typu Side Swing

Konstrukcja Side Swing jest stosunkowo nowa, gdyż została wprowadzona na rynek przez firmę Shimano dopiero w 2014 r. W jej przypadku wózek jest umieszczony pod obejmą, ale ze względu na pionową sprężynę napinającą przemieszcza się w innej płaszczyźnie niż w dwóch pozostałych konstrukcjach. W przerzutce Side Swing linka przerzutki jest skierowana w stronę przedniej części roweru, co oznacza mniejsza liczbę zagięć. Kolejne zalety tego rozwiązania to większa ilość miejsca, które umożliwia zastosowanie szerszej opony, oraz niewielka ilość siły potrzebna do zmiany biegu. Niestety montaż przerzutek Side Swing jest możliwy tylko w kompatybilnych z tym ramach.

Sposób doprowadzenia linki do przerzutki

Poza sposobem mocowania i umiejscowienie wózka, ważną cechą przedniej przerzutki jest również sposób doprowadzenia linki. Jak wskazują nazwy, w ciągu górnym (Top Pull) linka jest doprowadzana od góry, a w ciągu dolnym od dołu. Wiele rodzajów przerzutek umożliwia jednak doprowadzenie linki na oba sposoby. Ostatni typ do Side Pull, który występuje w przerzutkach Side Swing. W jego przypadku linka jest doprowadzana od przodu, wychodząc bezpośrednio z ramy.

Jaką przerzutkę wybrać?

Znamy już trzy podstawowe parametry opisujące przednie przerzutki, więc jak wybrać najlepsze rozwiązanie do naszego roweru? Dobrą praktyką jest wybór takiej samej przerzutki, jaka została fabrycznie zamontowana w jednośladzie. Przed zakupem warto się zawsze upewnić, że wybrany model jest kompatybilny z konstrukcją ramy. O zmianę na Side Swing można się ewentualnie pokusić, jeśli planujemy jazdę na szerszych oponach.

Szukasz markowych przerzutek rowerowych? Sprawdź ofertę lulagoga.pl.

Potrzebny serwis? Przeczytaj, jak wyregulować tylną przerzutkę własnymi siłami.

Zdjęcia: lulagoga.pl, unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *