Które części rowerowe należy regularnie wymieniać?

Nic nie trwa wiecznie! Podobnie jak w przypadku wszystkich pojazdów, części rowerowe ulegają stopniowemu zużyciu. W końcu nadchodzi więc dzień, gdy konieczna jest wizyta w sklepie rowerowym lub serwisie w celu wymiany. Niektóre elementy narażone są na szczególne obciążenia, więc ich stan warto kontrolować co jakiś czas. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, które części rowerowe należy wymieniać regularnie i co można zrobić, aby wydłużyć żywotność niektórych z nich.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Które części rowerowe zużywają się najszybciej?
  • Co zrobić, aby wydłużyć żywotność łańcucha?
  • Dlaczego nie warto zwlekać z wymianą „łysych” opon?

W skrócie

Do najszybciej zużywających się części rowerowych należą elementy napędu, a zwłaszcza łańcuch. Regularnie warto sprawdzać również kondycję klocków hamulcowych oraz opon, gdyż ich stan w istotny sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Klocki hamulcowe

Sprawne i skuteczne hamowanie to podstawa bezpiecznej jazdy. Do części rowerowych, których stan należy kontrolować regularnie, należą więc klocki hamulcowe. To, jak często trzeba je wymieniać, zależy od wielu czynników, takich jak intensywność jazdy czy ukształtowanie terenu, po którym się poruszamy. W ramach profilaktyki warto co jakiś czas dokładnie obejrzeć klocki w rowerze i sprawdzić, czy wcięcia na okładzinach są dobrze widoczne. Jeśli rowki prawie znikły, a hamulce zaczynają działać słabiej i droga hamowania się wydłuża, najwyższa pora udać się na zakupy do sklepu rowerowego. Na bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać!

Łańcuch rowerowy

Kolejną częścią rowerową, która wymaga regularnych kontroli, jest łańcuch. W trakcie jazdy działają na niego duże siły, więc dochodzi do stopniowego rozciągania ogniw, co może doprowadzić nawet do uszkodzenia napędu. Niepokojącym objawem, do którego najlepiej nie dopuszczać, jest przeskakiwanie łańcucha między tarczami. Aby upewnić się, że nadeszła pora wymiany łańcucha, należy go zmierzyć, najlepiej korzystając ze specjalnego miernika, który można kupić w sklepie rowerowym już za kilkanaście złotych. Pomiar z jego użyciem jest szybki i dokładny, więc zdecydowanie warto! Przy braku narzędzia pozostaje pomiar zwykłą linijką. Odległość między parą ogniw (patrz rysunek) powinna wynosić 2,54 cm, ale wyciągnięcie łańcucha lepiej widać na wielokrotnościach takiego odcinka. Mierzymy więc 10 lub 20 odcinków, a następnie porównujemy z długością fabryczną – odpowiednio 25,4 cm lub 50, 8 cm. Jeśli łańcuch wydłużył się o 1% lub więcej, najwyższa pora na wymianę.

Kaseta i tarcze mechanizmu korbowego

Do części rowerowych, które wymagają regularnych kontroli, należą również inne elementy napędu – kaseta i tarcze mechanizmu korbowego. Aby sprawdzić ich stan, wystarczy przyjrzeć się kształtowi zębów. Gdy robią się ostre, nieregularne i zaczynają przypominać płetwy rekina, najwyższa pora na wymianę. Przy mocnym zaniedbaniu łańcuch zaczyna skakać po zębatkach, a napęd wydawać dziwne dźwięki.

Opony

Kolejne elementy roweru, które stosunkowo szybko ulegają zużyciu, to opony. Starty bieżnik oznacza wydłużoną drogę hamowania oraz gorszą przyczepność, która daje się we znaki zwłaszcza na zakrętach i w trakcie deszczu. Ale to nie wszystko! Cienka, starta opona jest dużo bardziej podatna na przebicie, które oznacza dodatkowy wydatek – zakup dętki. Warto więc zadbać nie tylko o własne bezpieczeństwo, ale i zawartość portfela.

Jak wydłużyć żywotność napędu?

Paradoksalnie sklep rowerowy warto odwiedzić również po to, aby uniknąć niepotrzebnych zakupów w przyszłości. W trakcie wizyty warto zaopatrzyć się w dobry smar i odtłuszczacz, gdyż regularne smarowanie elementów napędu znacząco wydłuża ich żywotność. Należy do nich przede wszystkim łańcuch, który należy regularnie czyścić z piasku i innych zanieczyszczeń, gdyż działają one na tarcze jak papier ścierny. Dopiero na czyste i odtłuszczone zębatki i łańcuch nakładamy świeży olej, ogniwo po ogniwie. Najlepiej robić to regularnie, zanim jeszcze pojawią się niepokojące dźwięki i inne objawy. Warto też pamiętać o regulacji przerzutek, gdyż nieprawidłowo pracujący łańcuch ociera się o inne elementy napędu.

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze?

Jak wyregulować tylną przerzutkę w rowerze?

Szukasz dobrego sklepu rowerowego? Koniecznie odwiedź lulagoga.pl! Znajdziesz u nas części do rowerów, akcesoria, wygodne ubrania i wszystko inne, co może przydać Ci się na trasie.

Zdjęcia: unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *