Jak dobrać opony do roweru?

Zmiana opon rowerowych to coś, co prędzej czy później czeka każdego posiadacza jednośladu. Wybór w sklepach przytłacza, więc zakup odpowiedniego ogumienia często okazuje się trudniejszy niżby się wydawało. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak dobrać rozmiar opon rowerowych!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jakie systemy stosuje się do opisywania rozmiaru opon rowerowych?
  • Czym jest standard ETRTO?
  • Jakie są trzy najpopularniejsze rodzaje bieżnika?

W skrócie

Standard ETRTO to najbardziej intuicyjny i precyzyjny sposób opisywania rozmiaru opon rowerowych. Podczas zakupu ogumienia, poza średnicą wewnętrzną i zewnętrzną opony, warto zwrócić uwagę również na szerokość oraz rodzaj zastosowanego bieżnika.

Rozmiary opon rowerowych – system calowy i metryczny

Bardzo często spotkać się można z rozmiarem opon rowerowych podawanym w calach przy pomocy dwóch liczb. Pierwsza z nich odnosi się do średnicy zewnętrznej, a druga do szerokości opony, np. 28″x1,5″ czy 26″x2,25″. W niektórych sytuacjach taki zapis okazuje się dość problematyczny. Z biegiem lat na rynku pojawiały się coraz to nowe standardy i opony o tej samej średnicy zewnętrznej mogą mieć różne średnice wewnętrzne.

Innym sposobem opisu rozmiaru opon jest system francuski, nazywany też metrycznym, który przekazuje nieco więcej informacji. Zapis składa się z dwóch cyfr, które opisują w milimetrach średnicę i szerokość opony, oraz litery odnoszącej się do średnicy wewnętrznej, np. 700x40A czy 700x40B. Z biegiem czasu niektóre typy opon przestały być produkowane (np. seria A i D), a na ich miejsce pojawiały się inne. Spowodowało to, że system francuski stał się mało intuicyjny dla użytkowników.

Rozmiar opon do roweru – system ETRTO

Ze względu na spore zamieszanie na rynku europejscy producenci opon zdecydowali się wprowadzić system ujednolicający zapis. W ten sposób powstał standard ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), który jest precyzyjny i jednoznaczny. Podaje się w nim średnicę wewnętrzną opony (średnicę obręczy koła) oraz jej szerokość w milimetrach, np. 622-40. Przy wyborze odpowiedniego ogumienia należy jednak jeszcze pamiętać o ograniczeniach związanych z szerokością.

Szerokość opon rowerowych

Szerokość opon wpływa na zachowanie roweru podczas jazdy. Wąskie są lżejsze i stawiają mniejszy opór podczas toczenia, co oznacza lepsze przyspieszenie, ale i mniejszą stabilność na nierównym terenie. Z kolei cięższe opony podnoszą wagę roweru i stawiają większy opór, ale lepiej sprawdzają się na nierównościach.

Warto jednak pamiętać, że konstrukcja roweru narzuca nam pewne ograniczenia. Opona nie może ocierać o ramę i inne elementy roweru, a jej szerokość musi pasować do szerokości obręczy – nie może do niej wpadać ani zachodzić od zewnątrz, gdyż uniemożliwiałoby to jazdę. Jeśli planujemy zakup szerszego lub węższego ogumienia, niż to, które było zamontowane fabrycznie w rowerze, warto się upewnić, że wybrana opona będzie kompatybilna. Można w tym celu skorzystać z tabeli stworzonej przez firmę DT Swiss, która informuje również, jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest dopuszczalne.

Rodzaje bieżnika w oponach rowerowych

Na zachowanie roweru w trakcie jazdy wpływa również rodzaj zastosowanego bieżnika. Wyróżniamy tutaj trzy podstawowe rodzaje:

  • Opony slick (gładkie lub prawie gładkie) – stawiają minimalne opory podczas toczenia. Stosuje się je najczęściej do jazdy szosowej, gdyż poza asfaltem i przy złych warunkach pogodowych mogą tracić przyczepność.
  • Opony terenowe – posiadają bieżnik z wystającymi kosteczkami, których kształt i wielkość zależy od rodzaju podłoża, na jaki są przeznaczone. Stawiają spore opory, ale oferują dobrą przyczepność w trudnym terenie, nawet przy złych warunkach pogodowych. Stosuje się je w rowerach górskich i przełajowych.
  • Opony semi-slick – kompromis pomiędzy powyższymi typami opon. Ich środkowa część jest gładka lub prawie gładka, a klocki bieżnika znajdują się po bokach. Są to uniwersalne opony, które sprawdzają się na różnych typach podłożach (poza trudniejszych terenem). Stosuje się je w rowerach trekkingowych i crossowych.

Szukasz dobrych opon rowerowych lub części do swojego roweru? Koniecznie odwiedź lulagoga.pl.

Więcej o doborze odpowiedniego sprzętu lub roweru? Zajrzyj do innych artykułów:

Jak dobrać rozmiar ramy rowerowej?

Przerzutka przednia Top Swing, Down Swing i Side Swing – jaką wybrać?

Zdjęcia: unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *