Plusy i minusy przejścia na system bezdętkowy z mleczkiem

Ostatnio coraz częściej słyszy się o systemach bezdętkowych, szczególnie w kontekście rowerów do jazdy w trudnym terenie. Zastanawiasz się, o co właściwie chodzi z tym mleczkiem w oponach i czy warto inwestować w tego typu rozwiązanie? W najnowszym artykule przedstawiamy wady i zalety systemu bezdętkowego!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jakie są wady i zalety systemu bezdętkowego?
  • Co jest potrzebne, aby móc jeździć bez dętek?
  • Czym jest mleczko w oponach i po co się je stosuje?

W skrócie

Prawdopodobieństwo złapania gumy w systemie bezdętkowym jest znacznie mniejsze niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Niewielkie uszkodzenia opony są samoczynnie łatane znajdującym się w niej uszczelniaczem. System bezdętkowy przekłada się również na nieco mniejszą wagę roweru, lepszą trakcję oraz możliwość jazdy na niższym ciśnieniu.

Co to znaczy system bezdętkowy?

Jak nietrudno się domyślić, system bezdętkowy oznacza jazdę na rowerze bez konieczności stosowania dętki. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji koła. Przystosowane do bezdętkowej jazdy komponenty roweru są oznaczane przez producentów symbolem Tubeless Ready lub skrótem TR. Obręcz TR posiada ranty wyprofilowane tak, że opona klinuje się w nich mocniej i głębiej, co uniemożliwia ucieczkę powietrza. Ważne jest również uszczelnienie otworów na nyple – można to zrobić specjalną taśmą, ale na rynku dostępne są też obręcze, które zostały już odpowiednio zabezpieczone. Jeśli chodzi o opony przystosowane do systemów bezdętkowych, są one często wykonane z gęstszego splotu, posiadają dodatkową warstwę butylu oraz wzmocnienia bocznych ścianek. Wszystko po to, aby zapewnić jak największą szczelność. Kolejnym ważnym elementem systemu Tubeless jest mleczko. No właśnie, o co właściwie chodzi z tym mleczkiem?

Po co komu mleczko w oponach?

Mleczko to nic innego jak specjalny uszczelniacz na bazie lateksu, który krąży wewnątrz opony w trakcie jazdy. W momencie przebicia płyn dostaje się do dziury i reaguje na gwałtowną zmianę ciśnienia, szybko zastygając. Na pęknięciu samoczynnie tworzy się trwała i elastyczna łatka, a rowerzysta nie musi nawet wiedzieć, że doszło do uszkodzenia. W przypadku trochę większych dziur, wystarczy dopompować oponę i można ruszać dalej. System bezdętkowy z mleczkiem stosuje się głównie w rowerach MTB, gdyż na kamieniach i korzeniach nie trudno o złapanie gumy, ale coraz częściej wybierają go również rowerzyści szosowi.

Zalety systemów bezdętkowych

System bezdętkowy poprawia ogólny komfort jazdy. Opona dobrze przystosowuje się do terenu, lepiej pracuje na zakrętach i stwarza mniejsze opory. Dużą zaletą systemu jest również oszczędność czasu w przypadku przebicia, więc stosuje go wielu zawodników dyscyplin MTB. Rower bez dętek jest nieco lżejszy, choć oczywiście trzeba pamiętać, że samo mleczko również posiada swoją wagę. Dla wielu osób największe znaczenie ma jednak możliwość jazdy na niższym ciśnieniu niż ma to miejsce w przypadku rozwiązań dętkowych. Przydaje się to nie tylko podczas zjazdów w trudnym terenie, ale i podjazdów na grząskim gruncie. Brak dętki praktycznie eliminuje możliwość powstania tzw. snake bites, czyli podwójnego przebicia, które obręcz może spowodować przy małym ciśnieniu. Dla sceptyków mamy dobrą wiadomość. Zakup roweru z obręczami Tubeless Ready nie ogranicza do tego jednego systemu, więc zawsze można wrócić do zwykłych opon.

Wady systemów bezdętkowych

Znamy już zalety systemu bezdętkowego, więc pora porozmawiać o wadach. Komponenty systemu Tubeless Ready są niestety nieco droższe od standardowych rozwiązań. W sklepach można wprawdzie znaleźć specjalne zestawy konwersyjne do zwykłych obręczy i opon, ale często nie oferują one wystarczającej szczelności. Kolejna kwestia to konieczność regularnego uzupełniania mleczka w oponach, gdyż po dłuższym czasie może ono zastygać i tracić swoje właściwości. Niektóre uszczelniacze źle reagują na bardzo wysokie i niskie temperatury, więc warto sięgać po produkty sprawdzonych producentów. Podczas jazdy trzeba również uważać na obręcze, gdyż mocniejsze uderzenie może spowodować rozszczelnienie opon.

Szukasz dobrego roweru lub sprawdzonych części rowerowych? Koniecznie odwiedź lulagoga.pl.

Zdjęcia: lulagoga.pl, stocksnap.io, unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *