Downhill, enduro, trail – rodzaje rowerów górskich

Rowery MTB (ang. mountain terrain bike) z definicji przeznaczone są do jazdy po górach. Kiedyś sprawa była prosta i  wszystkie były do siebie bardzo podobne, ale zmieniło się to z czasem.  Góry górom nierówne, a i poruszać można się po nich na wiele sposobów, więc w wyniku specjalizacji pojawiło się wiele podtypów rowerów MTB. Chcesz wiedzieć czym różni się downhill, enduro, trail i cross country? Poniżej opisujemy podstawowe typy rowerów górskich.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Czy rowerzysta-amator powinien inwestować w rower downhillowy?
  • Które rowery uniemożliwiają jazdę pod górkę?
  • Jaki rower sprawdzi się najlepiej podczas całodniowego wypadu po górach?

W dużym skrócie

Konstrukcja rowerów MTB różni się w zależności od przeznaczenia. Grawitacyjne rowery typu downhill i freeride są ciężkie i posiadają amortyzację o dużym skoku. Umożliwia to osiąganie ogromnych prędkości, ale tylko podczas jazdy w dół. Bardziej uniwersalne są rowery enduro, na których możliwa (ale nadal uciążliwa) jest jazda pod górkę. Na całodniowy wypad z dużą ilością podjazdów najlepiej zabrać rower trailowy lub jeszcze lżejszy model cross-country.

ATB

Zaczynamy od rowerów o najprostszej konstrukcji, które niewiele łączy z opisanymi niżej kategoriami. ATB to skrót od angielskiego All Terrain Bike, czyli rowerów przeznaczonych do jazdy w każdym terenie. Są to stosunkowo tanie modele stworzone z myślą o amatorach i osobach, które dopiero zaczynają swoją przygodę z kolarstwem. Sprawdzą się głównie podczas jazdy do pracy, przejażdżek po wytyczonych leśnych ścieżkach, czy rodzinnych wypadów za miasto. Zdecydowanie nie jest to rower dla profesjonalistów, którzy poruszają się po wymagającym terenie. Zazwyczaj posiadają dosyć ciężką ramę, a opony są węższe niż w pozostałych rowerach typu MTB, ale szersze niż w kolarzówkach. Rzadko spotyka się amortyzatory, ale posiadają przerzutki i udogodnienia przydatne w mieście – stopkę, lampki, uchwyt na bidon itp. Kierownica jest usytuowana wyżej niż siodełko, więc pozycja podczas jazdy jest bardziej wyprostowana. ATB to rodzinny rower rekreacyjno-turystyczny dla osób, które chcą czerpać przyjemność z krótkich i prostych przejażdżek, nie wydając majątku na sprzęt.

Cross Country

Za literami XC kryje się rower typu cross-country, który jest lekki, dynamiczny i sprawdza się na bardziej wymagającym terenie. Tego typu rowery wykorzystuje się podczas maratonów górskich, można się na nich poruszać po lasach, łąkach czy kamienistych ścieżkach, gdzie trasa w równym stopniu wiedzie pod górę, jak i w dół. Zazwyczaj posiadają jedynie przedni amortyzator (hardtail) i to z niewielkim skokiem, ale zdarzają się rowery cross country z pełną amortyzacją. Kierownica znajduje się niżej niż siodełko, gdyż pochylona pozycja ułatwia podjazdy i poprawia aerodynamikę. Rowery tego typu są lekkie – średnia waga to 10-12 kg.  Przez wybór odpowiednich części można je jeszcze bardziej odchudzić lub przystosować do jazdy po łagodniejszym lub bardziej stromym terenie.

Downhill

Jak wskazuje sama nazwa, downhill to zjazd z dużą prędkością, po trudnym i stromym terenie. Zawodnicy osiągają prędkości na poziomie nawet 90 km/h na kamienistej i wyboistej trasie. Zdarza się również, że omijają przeszkody, wybijając się w powietrze. Tak ogromne przeciążenia wymuszają stosowanie rowerów ze zwartą i sztywną konstrukcją. Solidna rama ma nisko zlokalizowany środek ciężkości, a szeroka kierownica z krótkim mostkiem zwiększa zwrotność roweru. Potrzebne są również pancerne opony i pełna amortyzacja z dużym skokiem (najczęściej 180 mm do 220 mm) oraz hamulce hydrauliczne o dużych tarczach. Maszyna do tak ekstremalnej jazdy nie może być lekka. Rowery typu DH to czołgi, które ważą w okolicach 15-20 kg. Ich budowa praktycznie wyklucza jazdę pod górkę, gdyż damper pochłania prawie całą siłę włożoną w pedałowanie. Nawet poruszanie się po płaskim terenie może się okazać nie lada wyzwaniem, więc trasy zjazdowe są usytuowane w pobliżu wyciągów. Rowery downhillowe to nie sprzęt dla amatorów. W dzisiejszych czasach korzystają z nich głównie sponsorowani zawodnicy.

Freeride

Można powiedzieć, że rowery freeridowe to downhille dopasowane do potrzeb zwykłych ludzi. Skoki amortyzacji (oczywiście pełnej) nadal są duże (minimum 150 mm), rama solidna, a kierownica szeroka, ale wszystko to w granicach możliwych do opanowania przez średnio-zaawansowanych rowerzystów. Podczas szybkiej jazdy niezbędne są szerokie opony i czułe hamulce hydrauliczne. Wysokie umiejscowienie kierownicy względem siodła i przesunięta w tył pozycja gwarantują wygodę jedynie podczas jazdy w dół. Możliwe jest jednak pokonywanie płaskich odcinków. Waga w okolicach 20 kg sprawia, że wyjazd pod górkę nadal jest niemożliwy, więc freeridowcy również korzystają z wyciągów. Zdecydowanie jest to rower dla fanów ekstremalnych wrażeń.

Enduro

Rowery enduro powstały z myślą o wielogodzinnych wypadach górskich po trudnym terenie. O wyciągach można tu jednak pomarzyć, więc są zdecydowanie bardziej wszechstronne i umożliwiają również jazdę pod górkę. Cały czas nie należy ona jednak do najprzyjemniejszych. Skok amortyzacji jest nieco mniejszy niż w opisywanych wcześniej downhillach i nie przeszkadza tak bardzo w pedałowaniu. Zazwyczaj enduro to rowery typu full ze skokiem amortyzacji na poziomie 160 mm, ale zdarzają się też hardtaile. Oprócz tego, posiadają dosyć krótką i sztywną ramę, hamulce hydrauliczne z dużymi tarczami, regulowaną sztycę, czasem zdarza się przednia przerzutka. Niektóre modele umożliwiają nawet szybką zmianę geometrii ramy, czyli dostosowanie roweru do podjazdu lub zjazdu. Waga takich maszyn oscyluje w okolicach 12-16 kg.

Trail

Rowery trailowe umożliwiają wygodne podjazdy na długich górskich trasach, łącząc cechy enduro i XC. Występują w wersji full suspension lub hardtail, ze skokiem amortyzacji na poziomie 120 – 150 mm. Generalnie są mniej dynamiczne od rowerów cross country, ale umożliwiają bardziej agresywną jazdę. Z kolei w  porównaniu do enduro są nieco lżejsze i pozwalają na przyjemniejszą jazdę pod górkę. Na zwrotność tych rowerów wpływa szeroka kierownica, regulowana sztyca i dociążenie przedniego koła przy zjeździe. Najczęściej posiadają koła o wielkości 29 cali z dosyć szerokimi oponami, które ułatwiają pokonywanie przeszkód w terenie.

Niezależnie od tego, jaką dyscyplinę wybierzesz, najlepsze rowery, części i ubrania na górskie wypady znajdziesz na lulagoga.pl

Zdjęcia: lulagoga.pl, unsplash.com, pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *