Czy większa tarcza hamulcowa zwiększy siłę hamowania?

W sklepach znaleźć można tarcze hamulcowe w czterech rozmiarach 140, 160, 180 i 203 mm. Chcesz dowiedzieć się, czym kierować się przy wyborze hamulców i jak wielkość tarcz wpływa na siłę hamowania? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jakiej wielkości tarcze hamulcowe można znaleźć w sklepach?
  • Czy rozmiar tarcz wpływa na siłę i drogę hamowania?
  • Czy tarcze 203 mm to dobre rozwiązanie dla wszystkich?

W skrócie

Większa tarcza hamulcowa to większą siła i krótsza droga hamowania, ale nie oznacza to, że w każdym rowerze warto montować tarcze 203 mm. Duże tarcze są ciężkie i łatwiej się krzywią, więc stosuje się je w rowerach do ekstremalnej jazdy. Przy wyborze wielkości tarcz należy również pamiętać o ograniczeniach nakładanych przez producenta ramy i widelca.

Zalety hamulców tarczowych

Główną zaletą hamulców tarczowych jest duża siła hamowania, która jest niezbędna podczas poruszania się po wymagającym terenie. W rowerach MTB stosuje się je również ze względu na dużą odporność na warunki pogodowe – zlokalizowana w środku koła tarcza łatwo oczyszcza się z wody i błota, które jest nieodłączną częścią górskich wypadów. Kolejny argument przemawiający na korzyść hamulców tarczowych to precyzyjne dozowanie, a więc łatwiejsze dopasowywanie siły do aktualnych potrzeb i warunków.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hamulców tarczowych?

W sklepach spotkać można hamulce tarczowe hydrauliczne oraz mechaniczne. W pierwszym przypadku klocki są uruchamiane przez znajdujący się w przewodach płyn hydrauliczny, a w drugim przez stalową linkę. Hamulce mechaniczne, ze względu na niższą skuteczność, są jednak systematycznie wypierane z rynku. Przy wyborze hamulców tarczowych, warto zwrócić uwagę na rodzaj mocowania na ramie i widelcu roweru. Najczęściej występują dwa standardy: IS (International Standard) oraz bardziej popularny PM (Post Mount). Ważny jest również typ mocowania tarcz, które mogą być przykręcane na 6  śrub (6-bolt) lub przy pomocy tzw. Centerlocka. Przed wymianą należy sprawdzić wytyczne producenta ramy i widelca, gdyż zdarza się, że występują ograniczenia wielkościowe, których należy się trzymać. Warto również pamiętać, że w przypadku zmiany rozmiaru tarczy konieczne może się okazać stosowanie specjalnego adaptera.

Czy rozmiar ma znaczenie?

W świecie MTB popularne jest stwierdzenie, że większa tarcza hamulcowa przekłada się na lepszą siłę hamowania. Okazuje się, że sporo w tym racji – tarcze o dużym rozmiarze lepiej odprowadzają ciepło i są bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie lepiej radzą sobie w ekstremalnych warunkach. Wielkość tarczy wpływa również na drogę hamowania, która będzie krótsza przy większej średnicy. Generalnie wielkość tarcz rośnie z trudnością terenu, po jakim porusza się rowerzysta, ale przy wyborze warto zachować umiar. Duże tarcze nie są wolne od wad – są ciężkie i mogą się krzywić, więc trzeba wiedzieć, jak się z nimi obchodzić

Jakie tarcze dla kogo?

Małe tarcze o średnicy 140 mm są wykorzystywane najrzadziej, ale niektórzy decydują się na nie ze względu na niską wagę. Spotyka się je głównie w tylnych kołach rowerów wykorzystywanych przez drobne kobiety oraz zawodników cross country. Lekkie i sztywne tarcze 160 mm to popularne rozwiązanie, wystarczające dla przeciętnego rowerzysty. Często spotkać można połączenie 180 mm z przodu i 160 mm na tylnym kole, które wybierają osoby cięższe oraz lubiące bardziej wymagające zjazdy. W przypadku rowerów enduro i all mountain na bardziej ekstremalne trasy, często stosuje się dwie tarcze w rozmiarze 180 mm, które charakteryzują się dobrym stosunkiem wagi do pozostałych parametrów. Połączenie 203 mm z przodu i 180 mm z tyłu lub dwie tarcze 203 mm to rozwiązanie do zadań specjalnych, stosowane głównie w ciężkich maszynach zjazdowych, freeridowych lub zaawansowanych modelach enduro.

Na siłę hamowania wpływają również inne czynniki

Okazuje się, że na siłę hamowania, poza rozmiarem tarczy, wpływają również inne czynniki. Ważny jest kształt oraz to, z jakiego materiału została wykonana. Nie bez znaczenia jest również rodzaj wykorzystywanych klocków – żywiczne zapewniają mniejszą siłę hamowania, ale nie zużywają mocno tarczy, z kolei metaliczne to duża siła hamowania przy mocnym zużywaniu tarcz. Rozwiązaniem pośrednim są klocki półmetaliczne, po które rowerzyści sięgają najczęściej.

Planujesz wymianę hamulców lub tarcz hamulcowych? Koniecznie odwiedź lulagoga.pl!

Zdjęcia: lulagoga.pl, pexels.com, unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *